wtorek, 7 kwietnia 2020

Przygotowanie środowiska i przykładowa aplikacja na Małego Ryśka


Po wcześniejszym wpisie , jako że płyteczka jest mała i tania , więc zapewne na wielu biurkach zagości (przynajmniej u nas maniaków 32 bitów). Mając cichą nadzieję że was jakoś zaciekawiłem . Pomyślałem, że może warto wiec przybliżyć wam proces przygotowania środowiska do pracy oraz najprostszego przypadku programowania , bowiem nie każdy z was posiada  J-Linka , czy Flyswatera  itd ... Choć nie ukrywam, że prace trwają nad ciekawymi płytkami i fajnym jtagiem,
który będzie wam niebawem przedstawiony ....

Tymczasem wróćmy do środowiska.  Możliwości mamy kilka , ale chyba najlepsze i najbardziej
optymalnym rozwiązaniem będzie użycie Visual Studio Code z pluginem Platformio i właśnie jak to pozbierać razem do pracy się teraz zajmiemy.






Całość oprzemy o darmowe narzędzie programistyczne jakim jest VisualStudio Code , które musimy zainstalować z tego Linku : Visual Studio Code

Znajdziecie tam wersje dla Windows, MacOS i Linux ... wiec co kto woli . Instalacja przebiega w sposób nie odbiegający od innych wiec nawet niema co opisywać :(
Po instalacji VSCode uruchamiamy je i z MarketPlace  (taka ikonka po lewej przypominająca tetrisa)


wyszukujemy lub wpisujemy na górze  PlatformioIO


U mnie nie widać ... ale u was pojawi się niebieski przycisk install co też robicie ... po instalacji klikacie na mordkę mrówki czy jak wolicie ufoka ... i zobaczycie takie coś :


Platformio jest na miejscu czas zainstalować środowisko do naszej płytki z Małym Ryśkiem. Tu mamy pewną dowolność możemy zrobić to graficznie lub ręcznie :P wiec lecimy na skróty ...


Klikamy sobie  na Platforms  pojawi nam się w/widoczne okno u mnie jak widać już jest to i owo :P  Zaś GD32VF odinstalowałem specjalnie dla pokazu co i gdzie i jak ...  oraz klikamy na Advanced Instalation:


i wpisujemy lub wklejamy :
https://github.com/sipeed/platform-gd32v.git 
i klikamy INSTALL



Trochę to potrwa wiec zróbcie sobie kawę :P  Gdy skończy się instalacja zobaczymy takie okienko :


Klikamy OK ...
I w naszym Platforms już mamy zainstalowany zestaw dla małego Ryśka



Łatwo poszło ... :P

Teraz pozostaje nam zrobić ostatnie szlify tworząc pierwszy projekt , tu na potrzeby tego samouczka zajmiemy się tradycyjnie blinkiem   zatem do roboty ..
Klikamy na HOME i wybieramy  Project Examples ...





I wybieramy sobie Longan_nano-blink:



I czekamy chwilkę aż się pobierze ... i zobaczymy takie cuś :


jest ok .. zatem podpinamy naszą płytkę do przejściówki USB UART ... ja użyję tu sobie UARTA z Wrower Kita ...



jak widać używamy 4 przewodów podłączonych :
  • GND - GND
  • RO - TXD
  • TO - RXD
  • 3V3 - 3V3
To w zupełności wystarczy do programowania .... teraz małą konfiguracja naszego platformio ...



Otwieramy plik : platformio.ini i na dole dodajemy wpis :
upload_protocol = serial   -- jak to widać wyżej  na obrazku i plik zapisujemy ...
Teraz na naszej płytce naciskamy przycisk BOOT i trzymając go naciskamy i puszczamy reset , płytka wejdzie w tryb DFU  co sygnalizuje świecąca dioda czerwona , zaś nasza RGB powinna być zgaszona ...
Pozostaje nam jednym klikiem skompilować i wgrać oprogramowanie do naszej płytki :


co czynimy klikając na tą małą strzałeczkę i chwilkę poczekamy  gdyż zostaną pobrane i zainstalowane dodatkowe narzędzia jeśli ich nie mamy :



a następnie rozpocznie się kompilacja i wgranie naszego programu do mikrokontrolera :


 


Co przebiega dość sprawnie i po wgraniu następuje reset po czym widzimy radośnie mrygającą diodę czerwoną która jest na właśnie PC13  :)
I to by było na tyle jeśli chodzi o szybką konfigurację i pracę z Małym Ryśkiem pod platformą  Platformio w VS Code ....
Miłego pisania na ten mały i ciekawy oraz nowoczesny mikrokontroler :)




2 komentarze:

  1. Wiesz, ja przed chwilą robiłem to pod windowsem i nie musiałem wpisywać linka
    https://github.com/sipeed/platform-gd32v.git. VSC wraz PIO same mi poszukały wszystko co niezbędne. Łącznie z przykładami. Muszę sobie to przypomnieć bo jakoś intuicyjnie to robiłem, to może opiszę.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja to akurat tak zrobiłem, ale dzięki temu też teoretycznie powinno widzieć zmiany na gicie zobaczymy :)

    OdpowiedzUsuń